joomla templates top joomla templates template joomla

VÄLKOMMEN TILL PAN-KRISTIANSTAD

Pan-Kristianstad är en klubb i Kristianstads kommun som grundades 1938 och är en av Skånes största och en av Sveriges mest framgångsrika orienteringsklubbar både i nutid och dåtid. Klubben har av tradition haft ett internationellt utbyte och en internationell prägel med löpare från länder som till exempel Danmark, Finland, Ryssland, Tjeckien, Litauen, Holland, Belgien, Storbritannien, Italien och Österrike.

Idag är Pan-Kristianstad både en orienterings- och löparklubb och klubben har en väldigt bred verksamhet. Från de yngsta knattarna till medlemmar över 90 år, från unga till vuxna nybörjare, från ungdom till motionärer och elit. Med andra ord är Pan-kristianstad en klubb som alla är välkomna till, oavsett ålder och ambitionsnivå. Inom löpning och orientering bänkar vi ingen!

Inom orienteringen deltar vi i skånska tävlingar, men även vid många tävlingar runt om i landet som till exempel O-Ringen, Tiomila, Ungdomens Tiomila, 25-manna, 7-manna, SM, liksom även i utländska arrangemang som finska Jukola-kavlen.

Inom löpningen finns det också ett otal lopp att vara med på, såväl i Skåne som runt om i landet. På de stora loppen, som t.ex. Göteborgsvarvet och Lidingöloppet är det många som känner igen den röd-svarta Pan-tröjan, vilket kan ge dig många extra heja-rop på vägen!

Pan-Kristianstad är också en framstående arrangör av olika evenemang i kommunen. I samarbete med näringsliv och föreningar arrangerar vi tävlingar inom både orientering och löpning, friskvårdsevenemang och upplevelse-arrangemang.

Några exempel på arrangemang är:

- Sverigepremiären: Pan-Våren med nattävling, medeldistans, sprint och långdistans. - Den klassiska säsongsstarten för orienteringssporten.
- Åhus TrailRun: I samband med Sverigepremiären - ett av Skånes vackraste traillopp! Premiärupplagan gick i mars 2015.
- Träningspaket: Vi arrangerar populära träningsläger för landslag och klubbar, se mer info under "Traning camp" på förstasidan.
- VMX - Vånga Mountain Xtreme: Ett häftigt traillopp som arrangeras i samband med Vångabygdens skördefest i september.

Banner mångfald klubben

Elitverksamhet

Elitlöpare är man i åldern 17-35 år. Pan-Kristianstad har en bred elitverksamhet med ett starkt team på både löpar- och ledarsidan. Högkvalitativa träningar och läger samt ordnade resor och boende, ger förutsättningar för bra resultat. Intervallträningen, lördagarnas långpass, Vintercupen och helgsamlingarna är exempel på träningar som Panarna ser framemot. Pan-Kristianstad arbetar för att utveckla löparna till såväl individuella framgångar som lagframgångar.

I november 2014 anställdes klubbens för närvarande främste löpare, Gernot Kerschbaumer, som tränare för de mest målinriktade elitlöparna.
 Klubben har:
- segrat i några av de större budkavlarna som SM, 10-mila och 25-manna.
- ett flertal SM-, VM-, NOM-medaljörer.

Ungdomsverksamhet
Ungdom är man till och med 16 år. Ungdomskommittén är en spirande och nytänkande samling av duktiga ledare som försöker bygga upp en bas i klubben av intresserade, engagerade ungdomar och deras familjer. Man ordnar regelbundet nybörjarkurser, träningar och läger för att lära ut orienteringen och umgås socialt.
Pan-Kristianstad är en av Skånes bättre orienteringsklubbar på ungdomssidan med bland annat deltagare vid ungdoms-SM och seger i Ungdomens 7-manna, Ungdomscupen samt brons på Ungdomens 10-mila.

Motion
Motionsverksamheten bedrivs för de, i alla åldrar, som inte elitsatsar men ändå tycker om att motionera, träna, tävla och umgås. Det finns möjlighet för medlemmar att ta del av orienteringsträningar varje vecka året om. Ren löpträning arrangeras regelbundet från klubbstugan i Åhus. När det gäller all träningsverksamhet, så finns aktuell information på klubbens hemsida. Stafetterna Tjoget och 25-manna är något som motionärerna brukar träna lite extra inför varje år.

Varje torsdag samlas ett glatt gäng orienterare ur Skånes nordöstra krets. De kallar sig POLARNA-pensionärsorienterarna, men även yngre är välkomna. Vid varje träff tränar man, fikar och läser förra mötets protokoll.

Precisionsorientering
Pan-Kristianstad har en framträdande roll i landet med många aktiva och representanter i landslaget. Man tävlar om medaljer i tävlingar som t ex. 5-dagars och Swedish Open. Terrängen i Åhus omgivningar är väl lämpad för precisionsorientering med sin stigrika och småkuperade terräng.
Tävlingsmomentet går ut på att ange kontrollpunkter utmarkerade på en karta genom att vid varje kontroll, på avstånd, betrakta fyra utplacerade skärmar, varav endast en är rätt placerad. Det vill säga ange rätt skärmar till de inritade kontrollpunkterna.

Bokning görs via kansliet. E-mail: kansli(at)pan-kristianstad.nu

Kartor
Klubben förfogar över ett 30-tal orienteringskartor och ett flertal lär-kartor i Kristianstad med omnejd. Kristianstads omgivningar ger möjlighet till varierande terräng för bra tränings- och tävlingsförhållanden. Det finns såväl lättlöpt sandskog som nordisk vildmark, klippterräng och storkuperad bokskog.
Varje år arrangeras tävlingar och träningspaket. Träningspaketen och våra, så gott som, snöfria vintrar lockar löpare från när och fjärran till att vässa formen i varierad "Kristianstads-terräng".

Pan-Kristianstads verksamhetsidé
Klubben ska i huvudsak bedriva orientering och löpning som tillgodoser moderna människors behov av:
- idrott och motion i utemiljö
- utmaning och spänning i kombination med fysisk aktivitet
- glädje och gemenskap i en förening där alla kan känna sig välkomna

Klubben eftersträvar en bred kontaktyta med samhälle, massmedia och näringsliv.
Klubbens verksamhet bygger på medlemmarnas samlade kunskaper, förmåga och vilja.

Klubben är ansluten till följande organisationer:
- Riksidrottsförbundet
- Svenska Orienteringsförbundet